Pengenalan Asas Menara Penyejukan

Menara penyejuk adalah penukar haba, di mana haba ditarik dari air melalui hubungan antara air dan udara. Menara penyejuk menggunakan penyejatan air untuk menolak haba dari proses seperti penyejukan air peredaran yang digunakan di kilang minyak, loji kimia, loji janakuasa, kilang keluli dan kilang pemprosesan makanan.

Menara penyejuk air industri mengeluarkan sisa haba ke atmosfera walaupun penyejukan aliran air ke suhu yang lebih rendah. Menara yang menggunakan proses ini disebut menara penyejat penyejat. Pelesapan haba dapat dilakukan dengan menggunakan udara atau penyejatan air. Peredaran udara semula jadi atau peredaran udara paksa digunakan untuk menjaga kecekapan operasi menara yang diperlukan dan peralatan yang digunakan dalam proses tersebut.

Proses ini disebut "menguap" kerana memungkinkan sebahagian kecil air yang didinginkan untuk menguap menjadi aliran udara yang bergerak, memberikan penyejukan yang signifikan ke seluruh aliran air tersebut. Haba dari aliran air yang dipindahkan ke aliran udara menaikkan suhu udara dan kelembapan relatifnya hingga 100%, dan udara ini dikeluarkan ke atmosfera.

Peranti penolakan haba penyejatan - seperti sistem penyejukan industri - biasanya digunakan untuk memberikan suhu air yang jauh lebih rendah daripada yang dapat dicapai dengan alat penolakan haba "udara-sejuk" atau "kering", seperti radiator di dalam kereta, sehingga mencapai lebih efektif dan operasi sistem yang cekap tenaga yang memerlukan penyejukan.

Menara penyejuk air industri bervariasi dari unit kecil di atas bumbung hingga struktur hiperboloid (hiperbolik) yang sangat besar yang boleh mencapai ketinggian hingga 200 meter dan diameter 100 meter, atau struktur segi empat yang panjangnya lebih dari 15 meter dan panjang 40 meter. Menara yang lebih kecil (bungkusan atau modular) biasanya dibina kilang, sementara yang lebih besar biasanya dibina di lokasi dengan pelbagai bahan.


Masa pengeposan: Nov-01-2020